Skal vi have nattog i Danmark igen?

Det vil være en god ide, når Fehmern forbindelse er færdig. Idag tager det lang tid at komme til Hamburg, som er meget central i det Europæiske jernbanenet.

Men vi burde også se på priserne i Danmark. Det koster på højde at flyve til Stockholm eller Paris at tage toget til Tyskland. Dvs. dobbeltdækker-togsæt, så der kan proppes flere passagerer ind i togene i forhold til personalet. Der er 204 pladser fordelt ud på 4 vogne i et IC4 togsæt og der er 2 stk. personaler på. Det svenske X-40 togsæt kan rumme 252 pladser fordelt ud på 3 vogne med samme antal personaler og vi tager om en togtype som sagtens kunne leveres med en vogn mere idet den findes i andre lande i den konfiguration.

Bliver prisen lavere for at komme til Hamburg og rejsetiden kortere, så har nattog en chance.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Definitionen på nazisme er blevet mudret

Tysk "Berufverbot" breder sig. Er det bekymrende?

Ulovligt byggeri