Afskaffelse af kontanthjælp

En dansk milliardær foreslår at vi afskaffer kontanthjælp og konstruerer en anden måde at leve på. Han kalder det ikke borgerløn, men påpeger at vi bruger flere penge på at jagte de fattige og ikke-arbejdsduelige end vi får ind, hvis nogle få af dem kommer i arbejde.

Personligt vil jeg være trist over det. Mit arbejde er at fjerne klienter fra sagsbehandlernes skrivebord, så de ikke er sagsbehandlernes problem - i den afdeling som jeg arbejder for. De skal i arbejde, blive syge eller dø, så de enten ikke ligger os til last eller er til last i et andet system end det jeg arbejder for. Det er i princippet ligemeget hvad der sker med dem. Vi bliver målt på om de er væk ved kontraktens udløb uanset hvor klienterne havner. Det er der gode penge i for mig og andre i min branche, men om det er til gavn for samfundet som et hele må I bedømme.

Hvad mener I? Kan det lade sig gøre at skabe et alternativ system til det vi har idag, hvor de eneste som er sikret permanent beskæftigelse er sagsbehandlerne selv?

Kilde:

Milliardær vil afskaffe kontanthjælp (Ekstra-Bladet)

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Definitionen på nazisme er blevet mudret

Tysk "Berufverbot" breder sig. Er det bekymrende?

Ulovligt byggeri